Din Konto Kurv: (tom)

 

 


Tab dig og bliv sund samtidig!

Konkrete kostråd til en ”kur” der holder!

Episode 1. ”Sammensæt måltidet rigtigt”.


Overskriften kan nok lyde som ”logisk”.

”Man bliver vel sund når man taber sig”? Tænker du nok.


Langt fra altid!


Det ligger fx tit 3-4 kilos vægttab i at blive syg med et mave onde eller influenza.

Det er ikke ligefrem et sundt vægttab der sker der. Din krop er i krise og fokusere på overlevelse frem for energi. Derfor nedsætter den din energi produktion i kroppen til kun at fokusere på at ”komme dig”.

I den proces forsvinder der en del muskel masse, da muskler er energi krævende.

Det samme bare i en mild form kan ske hvis du taber dig blot ved at ”cutte” kalorier.

”Der skal mindre kalorier” ind end der kommer ud! Siger nogle ”kloge” folk.

Dette er en ret farlig vej at gå! Hvis sundhed er et af dine mål for et vægttab.

Det kan være du taber dig, ja. Men er det et tab i muskel- eller i fedt masse?

Er det ikke en stress for din krop at mangle mad/energi?

Er det ikke usundt at sulte sig selv?

JO SKUDA!  

Jeg har skrevet mere om hvad der sker, når din krop kommer i kalorie underskud /går på kur her! http://stjernesund.dk/blog/entry/45-kur

Nu skal vi have fokus på hvad du kan spise af sunde fødevare, som stimulere din forbrænding, hvilket giver dig et sikkert, sundt og varigt vægttab!

OBS. Jeg er nød til at dele denne artikel op i 2 eller flere kapitler. Der er simpelthen for meget at fortælle og skrive om de kostråd jeg kommer med til at det kan skrives i en artikel/blog.

Kostråd nr. 1:

Forsøg altid at spise proteiner, kulhydrater og fedt sammen!  

Dette er et kostråd som ikke får megen fokus i nogle ”sundhedskredse”.

I stenalder kosten (som jeg selv fulgte i over 1 år med resultater, men også med negative konsekvenser) fokusere man udelukkende på protein og fedt som energi og kost kilde. Selvom man siger at man skal spise grønt og lidt frugt til er det langt fra nok der anbefales. Man fokusere på kulhydrater men lave og næsten intet indhold af reelle kulhydrater som Broccoli, spinat, kål, tomater, gulerødder osv.

Fine nok grøntsager men uden den store ”energi” værdi!

Lad os tage et eksempel…

Du spiser typisk stenalder kost og indtager fx

200 gram kød med 15% fedt = ca. 45-50 gram protein og 30 gram fedt.

200 gram grønt fra tomater, broccoli, hvidkåd og lidt løg.

Det giver et kulhydrat indtag på ca. 12-17 gram kulhydrat.

Dette er for lidt kulhydrat og generelt for meget protein og fedt!

Uanset hvordan man vender og drejer det. Så er kulhydrater vores primære energi kilde (ikke kulhydrater fra stivelse men fra frugt) Proteiner er vores byggesten til kroppens genopbygning. Fedt (i form af mættet fedt!) gavner vores fordøjelse og kan modvirker de negative effekter fra Flerumættet fedt, som vi ikke kan undgå helt i vores kost. 

Fedt sammensætningen hos "Stenalder" folket er gennerelt for dårligt. Alt for meget flerumættet fedt findes i kostplanerne fra bla. Olier, Nødder, fede fisk, fede kyllingestykker samt svin. Svin og kyllinger bliver idag stort set udelukkende fodret med korn og sammetider også olie tilskud. 

Det er billigt og gør dem fede meget hurtigt! Sjovt nok, ligesom det gør med os mennesker. 

Flerumættet fedt findes ikke i særlig høj grad i ost, mælk, oksekød, lam, hvide fisk og i skaldyr. Her har mættet fedt klart overtaget. Derfor anbefaler jeg dette. Og NEJ det giver ikke hjertesygdomme eller "højt" kolesterol. Langt fra! Se mere her om mættet fedt og flerumættet fedt :  

http://stjernesund.dk/blog/entry/41-stofskifte- 

http://stjernesund.dk/blog/entry/40-maettet-fedt 

I danskernes normale kostplan er opdelingen af protein, fedt og kulhydrat er dog meget værre!

Eksempel.

En klassisk dansk frokost. 3 skiver rugbrød (120 gram) m. skinke (30 gr) (, leverpostej (30 gr) og æggesalat pålæg (30 gr).

Det giver ca. 60 gr. kulhydrat, 5 gr. protein og 2 gram fedt fra rugbrød

7 gram protein og 2 gr. fedt fra skinke. 3 gram protein, 6 gr. fedt og 1,5 gr. kulhydrat fra leverpostejen. 2 gr. protein, 8 fedt og 1 kulhydrat fra æggesalaten.

Det giver i alt 62,5 kulhydrater, 12 gram protein og 18 gram fedt.

DET ER ALT FOR MANGE OG FORKERTE KULHYDRATER!  

Og alt for lidt protein (af for lav kvalitet), samt for meget fedt (med for meget flerumættet fedt i).

Kulhydrat indtaget som er på over 60 er stort set kun i form af ”stivelse”. Stivelse som udelukkende har vist sig at blive til glukose i isoleret forstand. Glukose som sukkerart, uden tilsvarende mængder fruktose samt de vitaminer som følger med fødevare med fruktose i, vil gå i dit ”blodsukker” ganske ukontrolleret og skabe et højt blodsukker på kort tid. Dette får insulin til at træde ind og regulere dette ned. På samme måde som insulin ”kunstigt” opregulere din blodsukker hvis det er for lavt. Sammen med flere stress hormoner i øvrigt.

Selvom kosteksperter siger at ”kostfibre” sløver optagelsen af stivelsen i rugbrød og andet brød, så er det ikke nok til at udelukke den insulin og blodsukker ruche tur som sker!

Derudover er ”kostfibre” langt fra så gavnlige som vi i dag bliver fortalt.

Svært fordøjelige fibre som findes i bla. korn og bønner kan fremme en ”fjendtlig” bakterie produktion i tarmene og maven, som kan give forskellige former for fordøjelses problemer, fødevare allergier , allergier generelt og meget andet.

Disse fibre er tit for langsomme til at blive nedbrudt og fordøjet at de skaber en fermenterings proces i kroppen, som ikke fordelagtig.

Nåh! Tilbage til rugbrøds madernes opdeling….

 12 gram protein til et hovedmåltid er ALT for lidt. Derudover er animalske proteiner som man finder i alt kød, fisk, skaldyr og æg helt overlegne set i forhold til plante proteiner. Plante proteiner mangler essentielle og vigtige protein aminosyrer som er bygge stenene til vores muskler og krop generelt.

Mindst 20 gram høj kvalitet protein skal der til for at gøre et måltid tilstrækkelig rigt nok på aminsyrer fra protein.

Dertil kommer at optagelsen af protein formindsker/sløver optagelsen af kulhydraterne fra måltidet.  

En stabil optagelse af nemt fordøjelige og gode kulhydrater kombineret med en høj kvalitets protein kilde med dertilhørende fedt er vejen frem!

Et Eksempel på 2 hurtige og nemme måltider som indeholder alle disse elementer!

(Stjerne) sund morgenmad:

2 kvalitet æg (mindst økologisk og helst økologisk og frigående!), 300-400 ml. appelsin juice (kun frisk presset, aldrig fra koncentrat!). Samt en tyk skive 10-15% ost (30 gram),  eller et glas mælk.

(Kaffe kan indtages sammen med men aldrig før!)

2 æg = 14 gram protein, 12 gram fedt.

Ost 10%- 8 gram protein, 3 gram fedt.

Appelsin juice 400 ml= 40 gram kulhydrat.  

Det giver 21 gram høj kvalitetsprotein, 15 gram høj kvalitets fedt (såfremt kyllingen er sundt opdrættet), og 40 gram super sund, energi givende og nemt fordøjeligt kulhydrat.

Derudover kommer dette måltid med vitaminer og mineraler som A, D, C, B, K vitaminer. Magnesium, potasium, kalk, selenium og mange flere!

 (Stjerne) sund Frokost

100 gram rejer (grønlandske og ikke opdrættede ”tiger rejer” som er fyldt med medicin rester og andre gifte) med 70 gram hytteost (4,5% fedt økologisk)

Rejer og hytteost kan evt. blandes sammen.

1/2 – 1 mindre melon eller 2 æbler og en kiwi eller andet frugt.

 Ca. 16 gram protein og 1 gram fedt fra rejer, ca. 8 gram fra hytteost og 3 gram fedt.

1/2 melon. Ca. 35 kulhydrater. 2 æbler og en kiwi giver ca. 40 gram kulhydrat.

Dette måltid har vitaminer og mineraler som D, C, B (bla. B3 og B12),  vitaminer. Magnesium, potassium, kalk, selenium, Zinc, Kobber og mange flere!

Mere besværligt er det ikke at få et super sundt måltid.

Så dagens lektie er… Spis alle 3 ”energikilder” sammen!

I næste episode vil stjernesund.dk se på flere kost muligheder, samt hvorfor det er vigtigt at få flere end 3 måltider om dagen!

Fortsættelse følger….


På stjernesund.dk kan du få de hjælpemidler og den plan som vil få dit stofskifte på rette vej igen.


Med temperatur og puls målinger samt en skræddersyet PRO stofskifte kost vil vi sammen finde ud af hvad din optimale kost sammensætning skal være, for at dit stofskifte og dermed dit helbred vil fungere optimalt!


En PRO stofskifte kostplan og vejledning fra http://www.stjernesund.dk/ giver varig sundhed, vægt tab, en sygdomsfri tilværelse og energi til meget mere i din hverdag. 


Kontakt Stjernesund.dk på info@stjernesund.dk eller på Telefon: 29726643 og book din gratis konsultation idag!

 

 


Home Hjem | Tilbage til Sunde Artikler

 

*}