Din Konto Kurv: (tom)

 

Lavt stofskifte er i dag et meget udbredt fænomen.

Ordet ”lavt stofskifte” bliver brugt af mange.


Folk tænker generelt om dette udsagn. ”Sikke en dårlig undskyldning for at være overvægtig”.

Det er ikke altid sandt og fair overfor personen.

At personen oveni hatten spiser fødevare som hun/han ved er usunde gavner jo ikke.

Men faktum er at mange fødevarer, der i dag bliver betegnet som sunde er medvirkende til et lavere stofskifte og et dårligere helbred i det hele taget!

For at forstå stofskiftet og dens funktionskal vi lige have et par basis ting på plads.

Stofskiftet reguleres og styres af skjoldbrusk kirtlen.Skjoldbrusk kirtlen sidder i bunden af din hals og i begyndelsen af dit bryst parti.

Bliver skjoldbrusk kirtlen undertrygt eller blokeret opstår der et nedsat stofskifte i kroppen.Dette medføre at kroppen ”automatisk” nedsætter din forbrænding af de fødevare du måtte indtage samt meget andet.

Det er mekanismen for stofskiftet fortalt på børnehave sprog. Men der skal faktisk ikke mere til, for at forstå funktionen.Den komplicerede del af processen kommer i høj grad når det skal klargøres hvorfor skjoldbrusk kirtlen og dermed stofskiftet bliver undertrygt og af hvad!

Her spiller der en masse forskellige hormoner ind. Hormoner som når de er i balance og i de rigtige mængder fungere perfekt sammen med resten af din krops mekanismer.

Problemet med dagens kost og livsstil i dag er bare at disse hormoner sjælendt er i balance.

Stress og inflammation er 2 nøgleord her.

Stress og inflammation kan komme både fra vores kost men også fra vores daglige gøremål og livsstil.

Lige nu vil jeg fokusere på hvad kosten kan gøre ved dit stofskifte og helbred i det hele taget.

Ordet ”sunde fedtstoffer” går igen og igen i alle sundheds anbefalinger i dag.

”Omega 3 og 6 er sundt”. ”Umættet fedt er sundt”. ”Flerumættet fedt er sundt”. ”Vegetabilsk fedt er sundt”. ”Steg i becel det er fyldt med omega 3 og 6”. Osv. osv. osv.

Her kommer min anbefaling.

Alt flerumættet fedt i andet end MEGET små mængder er meget usundt!

Min holdning til dette emne har ændret sig lidt på det sidste. Det indrømmer jeg blankt. Jeg er blevet ”klogere” og jo mere jeg har læst om disse flerumættet fedtstoffer jo mere overbevist bliver jeg.

Svineproduktionen brugte i 30erne og 40erne sojaolie og andet flerumættet fedt til at fede deres grise op med!

Grisene tog lyn hurtigt på, men døde også meget hurtigt. Dog nåede de fleste at overleve slagtning.

Forsøg som disse samt mange andre har vist at flerumættet fedt er en mester i at blokere og nedregulere stofskiftet!

Flerumættet fedt har i forsøg vist sig at skabe frie radikaler i kroppen og dermed betændelses og inflammations tilstande. En yderst uheldig cocktail.

Derudover var der en fransk forsker gruppe som ville BEVISE at flerumættet fedt i høje mængder var sundt for den gravide dame og hendes barn. Desværre viste det sig at have den præcis modsatte effekt.

Barnes hjerne udviklede sig knapt så godt i forhold til et barn med kun et minimalt indtag af flerumættet fedt fra morens side.

I dette tilfælde snakker jeg ikke kun om hærdet og raffinerede flerumættet olie.

Jeg snakker om alle flerumættet olier!

Rapsolie, solsikkeolie, soyaolie, sunde fedtholdige kerner som hørfrø, græskarkerner osv. Ja, faktisk også nødder og korn produkter!

Nu tænker du sikkert....

Hvor ved han det fra og hvorfor har en masse andre offentlige gjorte forsøg og forskning resultater påstået det modsatte??

Jeg er langt fra sikker på hvorfor mange forsøg har sagt det modsatte, men jeg ved at der også findes en masse forsøg som siger præcis det som jeg siger nu.

At flerumættet fedt er farligt ved for højt indtag!

(For højt indtag er faktisk ret lavt! Ca. 4-5 gram om dagen.)

Men der findes nogle teorier om hvorfor forsøg med flerumættet fedt har ”vist” en gavnlige effekt.


  1. Forsøget i sig selv er dårligt sammensat og giver derfor et misvisende resultat.
  2. Der er kommet rigtig mange penge ind i markedsføringen af vegetabilske olier. Det har været klart at den vegetabilske olie industri har haft stor magt på den politiske scene.
  3. Nogle forsøg har vist en gavnlig effekt på kortere sigt, men mangler det langsigtede perspektiv.


Hvorfor sælger jeg så stadig torskelever olie med flerumættet fedt?

Fordi jeg stadig ikke mener der er et bedre alternativ til A og D vitaminer med mindre du spiser lever mindst en gang om ugen og bor i tættere på ækvator!

Vi har alle brug for meget mere A og D vitamin end vi får vores generelle kost i dag. Det fedt der er i Torskelever olie er hovedsagligt monoumættet. Ligesom oliven olie.

Derudover er der også en vis % del flerumættet som så er omega 3 og lidt omega 6. Den mængde flerumættet fedt du får i en 2,5 ml servering er mindre end hvis du spiser et stykke rugbrød.

Især hvis der er frø og ”sunde” kerner i. Solsikkekerne og hørfrø fx har et rigtig højt antal af flerumættet fedt.

Derfor fylder Torskelever olien ikke særlig meget i vores daglige Flerumættet olie regnskab, og det er bestemt ikke det første jeg ville udelukke når det kommer til at formindske indtaget af flerumættet fedt syre.

Men pga. jeg ikke tror på at omega 3 har en gavnlig effekt længere, så anbefaler jeg ingen fiskeolie piller overhoved!

Kun fordi, som nævnt før, ”mit” torskelever olie produkt har så mange andre gavnlige vitaminer i sig, at jeg stadig anbefaler dette.

For ikke at gøre en denne første artikel om Stofskiftet alt for lang, så vil jeg holde her og blot sige.

Vi har i dag sundhedsråd som direkte modarbejder vores chance for at blive sundere og tabe os nemmere!

Mere om stofskiftet, dens funktion, udfordringer og hvad der kan hjælpe med at få din forbrænding op på det højt niveau igen følger!….

 Ps. Hvis du vil have en plan der virkelig kan sætte dit stofskifte og din forbrænding i gang så kontakt mig da på martinskanborg@hotmail.com og få gratis snak med mig om hvad vi sammen kan opnå!

 


Home Hjem | Tilbage til Sunde Artikler

 

*}